Zorg dat je geen blauwtje loopt!

Zorg dat je geen blauwtje loopt!

Wat zijn de trendy dranken van dit jaar? Wij zetten een aantal verrassende trends voor je op een rijtje. Inclusief bijpassende verpakkingen, want bij een trendy product hoort een dito verpakking. Met een opvallende geschenkverpakking vallen jouw producten nog meer in de smaak. Zo loop jij in ieder geval geen blauwtje!

Streekbieren

De markt voor speciaalbieren is de afgelopen jaren fors gegroeid en er komt steeds meer variatie in het aanbod. Niet alleen horeca, ook Nederlandse supermarkten en slijterijen nemen steeds meer (veelal lokale) speciaalbieren op in het assortiment. En in sommige sterrenrestaurants krijg je naast een wijnkaart ook een bierkaart gepresenteerd.
Vooral lokale bieren doen het goed. Verklaring hiervoor is de groeiende vraag naar streekproducten. Bieren met een verhaal zijn in trek. De verpakking helpt je, om dit verhaal te vertellen. We zien onder andere traditionele houten bierkistjes, stoere jute biertassen en kartonnen draagtrays met een vintage bedrukking.

Lokale, ‘groene’ wijnen

Wat voor bier geldt, geldt (in dit geval) ook voor wijn. Biologische wijnen zijn upcoming en wijn van eigen bodem wordt steeds populairder. Dit resulteert in een toenemende vraag naar flesverpakkingen met een authentieke, natuurlijke uitstraling. Natuurlijke materialen (zoals ongebleekt kraft) en retro dessins doen het goed. Daarnaast maakt ‘gift-wrapping’ een heuse comeback. Hierbij wordt de fles wijn traditioneel in een vel (cadeau)papier gerold. Met een etiket of lint, maak je de geschenkverpakking helemaal compleet.
Ook de vraag naar wijnen uit klassieke wijnlanden, zoals Frankrijk, Italië en Spanje neemt weer toe. Consumenten willen bovendien kwaliteit en zijn bereid om hiervoor te betalen. Stijlvolle, klassieke verpakkingsdessins benadrukken het luxe karakter van de wijnen.

Blauwe wijn

Aan de andere kant is de wijnconsument ook nieuwsgierig. Wijnliefhebbers staan open voor nieuwe, bijzondere wijnen. De opkomst van blauwe wijn is hier een mooi voorbeeld van. Blauwe wijn lijkt de terrashit van 2016 te worden. Of het hier gaat om een tijdelijke hype of een blijvertje, dat zal de tijd leren. Blauwe wijn is hip, omdat het anders is, experimenteel en uitdagend. Onbekend maakt bemind. De blauwe wijn is inmiddels ook verkrijgbaar in een aantal speciaalzaken en in een enkele supermarkt.
Het beeld dat de wijn oproept is overigens wel verrassend. De blauwe kleur doet denken aan een mierzoet, chemisch sportdrankje en wordt zelfs vergeleken met ruitenwisservloeistof. Het lijkt haast een tegentrend op de behoefte aan pure, natuurlijke producten, maar niets is minder waar. De kleur is afkomstig uit de schil van blauwe druiven, het betreft hier dus geen chemisch goedje, maar een puur natuurproduct. Dat verhaal moet de consument wel kennen.

Vermout uit het stof

Vermout is als ‘vergeten klassieker’ weer helemaal terug van weggeweest. In de mix weliswaar, maar juist dat schijnt de drank zo populair te maken. Bovendien is vermout geen sterke drank, maar wijn, waardoor de prijs een stuk lager ligt. In Barcelona kun je niet meer om vermout heen en volgens kenners volgt Nederland het Spaanse voorbeeld. De eerste Vermuteria in ons land is zelfs al een feit.
Hoe verpak je deze traditionele drank? Je kunt kiezen voor een authentieke flesverpakking, waarmee je het nostalgische gevoel benadrukt. Aan de andere kant: vermout staat nog niet bij iedereen bekend als ‘hippe zomerdrank’ en dus kan het drankje wel een imagoboost gebruiken. Een modern, fris verpakkingsdesign werkt dan uitstekend.

Trendy flesverpakkingen voor het najaar

Deze drankentrends richten zich vooral op de zomerperiode. Bij PACKcenter zijn we al een stapje verder en hebben wij alvast de leukste najaarsverpakkingen voor je geselecteerd. Geïnspireerd op de actuele, wereldwijde trends presenteren wij onder andere onze iconische en speelse Pictionerie-lijn, de opvallende Let’s Celebrate kerstspecials en de natuurlijke Cork verpakkingen. Van eigentijds modern en stijlvol klassiek tot back to the basics? Waar kies jij dit najaar voor? Laat je inspireren door de nieuwe Najaarsbrochure. Mis hem niet! Houd de website in de gaten.