De historie van het kerstpakket

By 5 november 2015Najaar, Packcenter

Na de zomer barst voor bedrijven het hoogseizoen voor kerstpakketten los. Werkgevers gaan op zoek naar de leukste cadeaus voor hun werknemers, verpakt in een mooie doos of mand. Waar komt deze traditie vandaan? Hoe heeft het kerstpakket zich de afgelopen jaren ontwikkeld? En wat betekent dit voor de verpakking?

Het kerstpakket is een beloning van de werkgever aan de werknemer, als blijk van waardering voor het verrichte werk. In Nederland stamt deze traditie uit het begin van de vorige eeuw. Het personeel op de boerderij mocht op tweede Kerstdag naar huis. Traditioneel gaf de boer een mand mee met daarin allerlei lekkere en praktische zaken. Andere ambachtslieden namen deze traditie over en later volgde ook het bedrijfsleven. Kerstpakketten worden vandaag de dag overigens niet alleen meer verstrekt aan het personeel. Steeds vaker worden kerstpakketten ingezet als relatiegeschenk.

Thema’s en trends
Stelde vroeger de vrouw van het boerengezin een cadeaumandje samen, tegenwoordig laten veel bedrijven het kerstpakket samenstellen door een externe partij. Externe aanbieders werken doorgaans met thema’s, gerelateerd aan actuele trends. Veel voorkomende thema’s dit jaar zijn: duurzaam, biologisch, eerlijk en lokaal. Zo zien we kerstpakketten gevuld met biologische producten en energiezuinige of –besparende gadgets en typische ‘Oudhollandsche’ pakketten. Ook Fair trade producten vinden gretig aftrek.

Natuurlijk is het van belang dat de verpakking aansluit bij deze thema’s dan wel trends. Verpakkingsexperts zitten gelukkig niet stil op dit gebied. Ook wij volgen de trends! Er zijn bijvoorbeeld kerstpakketdozen verkrijgbaar met een nostalgisch of vintage dessin en in steigerhout look zie www.packy.nl