De feestdagen zijn in aantocht….

De do’s en don’ts van een cadeauverpakking

De feestdagen zijn in aantocht. Voor winkeliers de drukste tijd van het jaar. Achter de kassa kom je handen tekort. Zorgvuldig inpakken schiet er vaak bij in. Een lintje hier, een strikje daar. Het lijkt zo eenvoudig, maar mooi inpakken is een kunst op zich. Wat zijn de absolute don’ts van een cadeauverpakking en wat moet je doen, zodat jij voorbereid bent op de drukke dagen voor Sinterklaas en Kerstmis?

Klanten zijn mensen

Achter de kassa kom je handen tekort. Je verwijst klanten naar de inpaktafel of je geeft een (opgevouwen!) cadeaupapiertje mee. Don’t! Zoals bestsellerauteur Jos Burgers schrijft: ‘Klanten zijn eigenlijk nét mensen!’.  ‘Ze willen aandacht en respect’, aldus de auteur. Een luisterend oor, een persoonlijk praatje. Het inpakmoment is een uitgelezen kans om in contact te komen met de klant. Bovendien: je laat de klant toch niet zelf tobben? En hoe ziet het cadeautje er dan uiteindelijk uit? Bedenk: de verpakking is het visitekaartje van je bedrijf, ook als het om een cadeauverpakking gaat. We schreven het al eerder: Mooi inpakken loont. Hoe meer aandacht er is besteed aan de cadeauverpakking, hoe hoger de waardering bij de ontvanger.

Don’ts

Vol verwachting klopt ons hart en tijdens het uitpakken mag de spanning best een beetje opgebouwd worden. Maar niet, doordat de ontvanger het pakje nauwelijks open krijgt. Wees zuinig met tape en folie en let op: zorg dat je een duidelijk onderscheid maakt tussen de voor- en achterkant of de boven- en onderkant van het pakje. Plak de decoratie, zoals een strik of krullint niet aan de achter- of onderzijde van het cadeautje, waar bijvoorbeeld het plakband en de vouwrandjes zichtbaar zijn. Gebruik niet onnodig veel cadeaupapier, maar wees ook niet te spaarzaam. Een opening aan de onder- of achterkant kan echt niet.

Do’s

Of je nu de ene keer een paars lintje gebruikt en de andere keer een blauwe strik. De klant zal dit verschil waarschijnlijk niet (direct) merken. Toch is een uniforme inpakstijl aan te raden. Een uniforme inpaktechniek zorgt voor herkenning en een opvallende cadeauverpakking draagt bij aan de winkelbeleving.  Maar alleen als je werkt met een duidelijke, herkenbare stijl maak je van een ‘knutselwerkje’ een opvallende en verrassende verpakking.
Tot slot; zorg dat je bent voorbereid, bijvoorbeeld door vooraf cadeaupakketten te maken. Of kies voor handige ‘kant-en-klaar’ verpakkingen, zoals flesdozen, geschenkzakjes en pop-up boxen. Daarnaast kun je een inpakworkshop volgen of misschien is een inpakworkshop op maat  iets voor jouw bedrijf?

Voor vragen en informatie betreffende de cursus kunt u uiteraard contact met ons opnemen info@packcenter.nl